Stap 3. Motivatiebrief
Wat met de motivatiebrief?
Laten we maar meteen een deur intrappen : een recruiter bekijkt éérst jouw cv en dan pas jouw motivatiebrief… op voorwaarde natuurlijk dat jouw cv op de stapel “positief bevonden” terecht gekomen is.
Daarom herhaal je best niet de elementen die de recruiter al in jouw cv teruggevonden heeft, hou het in deze brief effectief bij jouw motivatie. Waarom reageer je op déze vacature bij dit bedrijf en niet bij de concurrentie?
Verplaats je in de lezer: wat wil deze nog over je weten? Wat maakt van jou een geschikte kandidaat? Wat maakt jou anders dan de 50 andere cv’s van kandidaten met net hetzelfde diploma? Normaal gezien zal jouw motivatietiebrief je begeleidende e-mail zijn als je je cv mailt naar een recruiter of potentiële werkgever. Maak die dus zeker niet te lang.
Jouw cv stuur je dan mee als attachment. Zorg voor een professionele subject line en e-mailhandtekening. En probeer de mail persoonlijk te richten aan één persoon. Verstuur je sollcitatie enkel per post als daar expliciet om gevraagd wordt.
De slechtste openingszinnen
Denk eens aan de slechtste openingszinnen die je ooit gehoord hebt bij versierpogingen. De kans is groot dat ze a) ofwel zo over-the-top waren dat de versierder in kwestie onmiddellijk een mep in zijn gezicht kreeg of b) zo saai en cliché waren dat niemand er ook maar acht op sloeg.
In beide gevallen draait de versierpoging uit op een mislukking en raakt de casanova van dienst een stap verder in zijn zoektocht naar liefde. Wie wil scoren bij het andere geslacht, moet beseffen dat de eerste indruk die hij maakt altijd van cruciaal belang is.
Bij sollicitatiebrieven is het net zo. Veel van die brieven hebben namelijk bedroevende openings- zinnen, waardoor de sollicitant al onmiddellijk zijn kansen op een nieuwe job verspeelt.
Maar ook het omgekeerde is waar: een sterke, pakkende openingszin kan je een groot voordeel opleveren. Als je van bij het begin de aandacht van de rekruteerder kan trekken en hem kan wijzen op de sterktes van je cv, sta je bij wijze van spreken al met één voet binnen in het bedrijf waar je bij solliciteert.
Vergelijk bijvoorbeeld eens deze twee mogelijke beginparagrafen van een ingenieur die wegens een verhuis naar Kortrijk op zoek is naar een nieuwe job.
Brief A
“Geachte heer, geachte mevrouw,
Gelieve mijn kandidatuur in overweging te nemen
voor uw vacature van finance trainee bij (naam
bedrijf). Ik wil graag voor een bedrijf werken dat
actief is in de sector van de alternatieve energie en
dat mij reële carrièremogelijkheden kan bieden.
Ik geloof dat ik een geschikte kandidaat zou zijn.”
Brief B
“Geachte mijnheer,
Toen ik enige tijd geleden naar mijn kot in de Kulak in
Kortrijk verhuisde, vielen mij onmiddellijk de grote
windturbines naast de autosnelweg op. Aangezien
ik zelf enorm begaan ben met het milieu en rotsvast
geloof in de noodzaak van alternatieve energie, wil
ik mij daar graag ook professioneel voor inzetten. Toen ik las dat uw bedrijf op zoek is naar een handelsingenieur, besefte ik dat dit de geknipte job voor mij is.”
Welke brief spreekt het meest tot de verbeelding? B uiteraard. Hij is veel persoonlijker, vertelt een oprecht verhaal en is gericht aan een echte persoon. Vergelijk ook eens de volgende twee brieven van een IT’er die graag voor een biermerk zou willen werken.
Elevator Pitch
… en daar sta je dan met je mond vol tanden. Watis “iets”?
Een goede elevator pitch kan je daarbij helpen. Je zal ook verschillende versies nodig hebben: eentje voor op je cv, eentje voor op jobbeurzen of tijdens een interview maar ook eentje voor op een informeel event of… als je jouw werkgever van je dromen zomaar ergens onverwachts tegen het lijf loopt. Daar gaat een elevator pitch nu eenmaal over : in de tijd die je nodig hebt om een lift te nemen stel je jezelf voor. Uiteraard met de bedoeling dat je de interesse van de ander wekt, en dit op zeer korte termijn. Laten we zeggen 30 seconden ongeveer.
Op jouw cv bestaat jouw elevator uit één of enkele krachtige zinnen die ervoor zorgen dat jouw cv niet meteen op stapel “negatief” belandt. Jouw personal brand of jouw USP zijn de bouwstenen van een goede elevator pitch. Gebruik jouw elevator pitch in je dagelijkse leven. Leer jezelf te presenteren in 30 seconden tot 2 minuten tijd en oefen dit. Oefen in “dit ben ik” en “dit is het werk dat ik zoek” en “dit heb ik te bieden”, helder en snel.
Bron: myShortlist