Aula-input: jouw mening telt!
Tijdens de maand november zijn we met Ekonomika Onderwijs heel wat aula’s afgegaan om jullie mening te weten te komen over een aantal onderwerpen. We kregen massaal reacties binnen via onze poll ev’s – en daar zijn we uiteraard mee aan de slag gegaan! Hieronder vind je de interessantste resultaten terug.
Professional skills
Heel wat studenten geven aan meer professionele vaardigheden te willen aanleren tijdens de opleiding (zowel bachelors als masters, over alle opleidingen heen). Daarbij vroegen we ook expliciet naar welke skills jullie zoal missen. Een selectie:
Maar liefst 139 studenten willen meer te weten komen over onderhandelingen. We bekijken momenteel hoe we dit in bepaalde vakken aan bod kunnen laten komen.
129 studenten willen meer Excel-skills aanleren. Het is een skills die ook in de bedrijfswereld zeer gegeerd is. We werken dit verder uit met de faculteit.
Meer dan 100 studenten geven aan fan te zijn van guest lectures en business cases. Vele professoren gebruiken deze aanpak, en het blijkt dus in de smaak te vallen!
Een belangrijke conclusie die wij maken, is dat veel van de ingestuurde zaken (zoals presenteren, beursanalyse, debating skills …) in bepaalde keuzevakken aan bod komen, maar er geen garantie is dat een student bepaalde zaken effectief aanleert. We willen dus met de FEB in kaart brengen hoe we dit kunnen stroomlijnen.
Societal topics
We vroegen jullie ook naar maatschappelijke thema’s die jullie door een (bedrijfs)economische bril willen analyseren tijdens de lessen. De populairste thema’s zijn: de Brexit (152 studenten), duurzaamheid en klimaat (105 studenten) en de politieke actualiteit (59 studenten). Ook migratie, armoedebestrijding en handelsoorlogen kwamen vaak boven. We hebben de proffen deze informatie bezorgd, en hopen dat ze ermee aan de slag gaan!
Informatie- en onderzoeksvaardigheden
Hier waren jullie erg duidelijk: tijdens de masterproef is er voldoende informatie beschikbaar, maar of je tijdens de bachelor in contact komt met onderzoek en plagiaatbeleid, hangt erg af van de keuzes die je maakt. We trekken dus een gelijkaardige conclusie als bij professional skills: we brengen in kaart waar onderzoeksvaardigheden aan bod komen, en bekijken hoe we een minimum voor elke student kunnen garanderen.
Master HIR en HIRB
Informeel hadden we al opgevangen dat sommige studenten toch nog wat extra ‘hands-on’ skills konden gebruiken omtrent data-analyse en statistiek. Dit bleek te kloppen: een ruime meerderheid van de studenten gaf aan dat dit gevoel leeft. We hebben dit opgenomen met de faculteit, en ook zij hadden dit in de gaten. Vanaf volgend jaar worden er dan ook 3 extra studiepunten ingericht die focussen op toegepaste statistiek: het vak ‘Toepassingen van de Statistiek en het Operationeel Onderzoek’ wordt opgesplitst in twee: 6 STP statistiek in het eerste semester (met een grotere focus op programmeren en toepassen van de concepten) en 3 STP operationeel onderzoek in het tweede semester. Dit zorgt voor een betere balans, minder ‘gerommel’ met de 9 STP vrije keuze, en extra hands-on kennis voor de student. Zo zie je maar, jouw mening telt!
We zijn erg blij met jullie massale respons, en hopen ook dit semester weer bij jullie langs te kunnen komen om extra topics te bevragen. Graag tot dan!
Zit je met vragen over de resultaten, of wil je ons iets meegeven? Je kan ons altijd contacteren via Facebook en e-mail ([email protected]), of spreek ons gewoon eens aan!
Ook dit jaar hebben we binnen Ekonomika een algemene survey opgesteld om te achterhalen wat jij van ons werkingsjaar vond! Op deze manier proberen we met alle input onze activiteiten...
Bekijk“Omdat student zijn meer is dan studeren alleen”. Met deze leuze in het achterhoofd bezorgt Ekonomika jaar na jaar de economiestudenten de tijd van hun leven. Van het gezellige Ekobar...
BekijkMedestudenten verslaan in een spannend spelletje bierpong, duwen voor een goede plaats op de dansvloer of enthousiast met uw handen zwaaien om als eerste een lekkere cocktail of fris pintje...
Bekijk